McKenzie metoda® neboli
Mechanická Diagnostika a Terapie (MDT)
je diagnostický a terapeutický systém založený na mechanismu vyvolání a odstranění bolesti v souvislosti s prováděním opakovaných pohybů nebo udržované polohy daného kloubu anebo celého těla.

Robin McKenzie - McKenzie metoda autorAutorem metody je fyzioterapeut Robin McKenzie CNZM, OBE, FCSP, FNZSP (Hon), DIP MT, DIP MDT (1931 – 2013) z Nového Zélandu, který tyto vyšetřovací a léčebné postupy vyvinul v 60. letech 20. století.

McKenzieho metoda je vyučována a praktikována na celém světě.
V ČR byla představena s přispěním Prof. Jandy v roce 1995.

Metoda je vhodná pro celý muskuloskeletální/kostněsvalový systém,
tzn. páteř krční, hrudní, bederní, ale i svaly a klouby končetin jako např. rameno, koleno, kyčel atd.

Na základě Kineziologického rozboru, tj. podrobné anamnézy a pohybových testů, fyzioterapeut stanoví diagnózu a určí, zda-li tato terapie je pro pacienta vhodná či nikoliv.

V rámci terapie cvičí pacient obvykle pouze jeden cvik několikrát denně a dodržuje pokyny běžných denních aktivit, které mu jsou doporučeny pro usnadnění denních činností – např. jak se oblékat, jak si čistit zuby, jak sedět, stát, vstávat, spát, aby se bolestivé příznaky tolik neprovokovaly.

Fyzioterapeut naučí pacienta provádět daný cvik, který je zvolen právě proto, aby ovlivnil jeho bolesti,
co do snížení až úplného odstranění většiny příznaků.

Počet jednotlivých terapií závisí na vlastní spolupráci pacienta a stupni postižení.
Aktivní přístup pacienta k terapii urychluje samotné vyléčení. Pacient, který má obtíže 14 dnů a spolupracuje na léčbě, může být během 4 návštěv zcela bez obtíží. S podobným efektem v terapii se setkáváme i u chronických pacientů, jejichž potíže trvaly měsíce a roky.

McKenzie metoda je výrazně šetrnější než tvrdá manipulace páteře a kloubů.

SMYSLEM McKENZIE METODY JE NAUČIT PACIENTA, JAK SI MŮŽE SVOJE OBTÍŽE ODSTRANIT SÁM A JAK MŮŽE PREVENTIVNÍMI OPATŘENÍMI PŘEDCHÁZET VZNIKU A ROZVOJI RECIDIV.

Tento přístup tak vede k nezávislosti pacienta na terapeutovi, resp. zdravotnících.

McKenzie metoda umožňuje určení mechanického problému – jako jediná je např. schopna rozlišit, zda je kořenové dráždění z bederní páteře způsobeno diskopatií (ploténkou), spondylolistézou (posunutým obratlem), foraminální stenózou (zúžením kanálku) anebo, zda se jedná o přenesenou bolest z kyčle, křížokyčelního kloubu (SI). A díky tomu jsou zřídkakdy potřebná nákladná zobrazovací vyšetření.

Mezi odborníky v talk show DoktorKA

13 března, 2016|0 Comments

Ve středu 16.3.2016 mě uvidíte ve 21:00 na ČT 1 mezi odborníky pořadu "DoktorKA". Díl nese název "Průvodce pro ženy po 40" a budu hovořit o jedné části pohybového aparátu. Více informací naleznete na následujícím [...]